provincie Limburg.be

Pianotune

PIANOTUNE wordt ontwikkeld als een project met verschillende ingebouwde producties. Het klassieke luik wordt uitgewerkt via een jaarlijks wisselend repertoireconcept.

http://assets.forte.cultuurplatform.be/files/365/original/pianotune_algemeen_1.jpg?1380018118Werken met een repertoireconcept is een uitstekende methodiek. Het geeft een ideale mogelijkheid om op een relatief korte periode een representatief beeld te schetsen van een artistiek verhaal. Werken op deze wijze is moeilijker dan een normale programmering klassieke muziek. Het veronderstelt een gedegen repertoirekennis over vele concepten heen en een uitgebreid netwerk van musici die juist kunnen ingeschat worden op welk niveau ze opereren. Het vertrekpunt is het repertoire met opdrachten aan pianisten.

Chopin Associatie Vlaanderen werd opgericht in 2003 en maakt deel uit van de “International Federation of Chopin Societies” (IFCS), opgericht in Warschau 1989 met zetel in Wenen. Er zijn 36 stichtingen in 22 landen actief. IFCS is lid Lid van de “ Music council” van de Unesco in Parijs.

Chopin Associatie produceert PIANOTUNE in een samenwerkingsverband met de Culturele Centra van Maasmechelen, Sint-Truiden, Lommel en de Provincie Limburg. Jaarlijks wordt een specifiek repertoireconcept ontwikkeld met een keure van internationaal vermaarde pianisten-specialisten in dit concept.


Elke editie van Pianotune speelt zich af in een bepaald thema:

Editie 2015: Inspirations

In de muziekgeschiedenis was wederzijdse invloed van verschillende kunsten lang van toepassing. Natuurlijk hebben componisten elkaar steeds in de grote mate geïnspireerd en beïnvloed maar zeer frappant zijn ook inspiraties vanuit de literatuur en de schilderkunst. Het programma van de 13de editie van de Pianotune presenteert hiervan schitterende voorbeelden: Vallée d’Obermann van Liszt werd geïnspireerd door Etienne de Sanancour en Lord Byron. Van dezelfde componist Sonetto del Petrarca.
Ook C. Franck schreef zijn symfonisch gedicht naar poezie van Victor Hugo. Pianiste A. Tyshayeva heeft dat zelf voor piano solo gearrangeerd. Ook S. Prokofiev schreef een meesterwerk dat geïnspireerd werd door Shakespeare’s Romeo and Juliet. 
Moussorgsky’s Schilderijententoonstelling is het meest bekende voorbeeld van de inspiratie door de schilderkunst.

Vele andere componisten werden zodanig geïnspireerd of op weg gezet door hun collega’s dat ze “inspiratie” vonden om zelf een nieuw meesterwerk neer te schrijven gebaseerd op bestaande thema’s. Ontelbare variaties zoals Beethoven op Diabelli Wals, Brahms op Paganini en Haendel thema’s, Rachmaninov op Chopin en Corelli en vele andere.
Ook thema’s uit de opera en liederen inspireerden veel componisten. Mozart, Hummel, Chopin en Liszt schreven beroemde bewerkingen . Wij krijgen o.a. bewerkingen te horen van Liszt naar liederen van Schubert, Chopin, Schumann.

In de muziekliteratuur werden verschillende markante werken opgedragen aan andere componisten.Een eerbetoon,een hommage aan hooggewaardeerde collega’s. Grote voorbeelden zijn de drie eerste Sonaten van Beethoven die aan Haydn werden opgedragen, Chopin’s II Ballade werd aan Schumann opgedragen en Schumann’s Kreisleriana aan Chopin. Ook voor Schumann schreef Liszt zijn grote Sonate. Zijn Etudes transcendentales werden dan weer aan C. Czerny opgedragen.

Een wederzijdse invloed gebaseerd op een grote waardering krijgen wij te horen in het programma a romantic dialogue met werken van Chopin en Rossini.
Deze boeiende dialectiek zorgde voor een fascinerende muziekliteratuur die in deze editie professioneel wordt uitgespit. (J.T.)

Overzicht artiesten:

Giovanni Cultrera
Alexander Tutunov
Anna Victoria Tyshayeva
Mihaljo Zurkovic
Alessandro Marangoni
Jerzy Stryjniak 

Editie 2014: Dans

Voor de editie van 2014 werd het concept uitgewerkt rond “de dans”. Bijzonder interessant is de invloed van de geografische ligging voor de ontwikkeling van de specifieke dansen. Dit gegeven ligt aan de basis van de grote inspiraties van de componisten door de hele muziekgeschiedenis.

In deze nieuwe editie van Pianotune tonen wij deze stelling met werken van Bach, die in talrijke Suiten en Partiten dansen gebruikte. Klassieke voorbeelden horen wij ook bij Chopin, Smetana, Albeniz en Ginastera. Bijzonder interessant is de Weense Wals die de inspiratie werd voor Schumann, Brahms en met als apotheose “La Valse“ van Ravel.

De dans is een heerlijk muzikaal thema waar vele componisten hun inspiratie haalden. Maar ook componisten waar je het niet van verwacht -zoals Satie of Cage in hun Perpetual Tango’s of R. Shchedrin en Barber- zochten hun compositorisch heil in de tango als dansvorm. 

Overzicht artiesten:

Telkens worden pianisten gescreend vanuit hun specialisatie binnen een bepaald repertoiregebied.
Jitka Cechova
Svetozar Ivanov
Albert Mamriev
Georgi Mundrov
Trung Viet Nguyen
Pierluigi Camicia
Newstead Pianotrio

Editie 2013: Sonates

Pianotune 2013 staat in het teken van de sonate, het paradepaardje van het pianorepertoire. Wat een symfonie is voor het orkest, dat betekent een sonate voor de piano. Sonates werden al voor klavierinstrumenten geschreven sinds het begin van de 18de eeuw. De twee Bach-zonen, W. Friedemann en C.P. Emanuel namen de verdere ontwikkeling voor hun rekening. De drie Weense classici geven de sonate meestal een driedelige vorm. In zijn laatste sonates evolueert Beethoven naar een grotere vrijheid en originaliteit. Schubert schreef meer dan 20 pianosonaten, klassiek van vorm, maar zeer uitgesproken van expressie. Schumann en Chopin betoonden ook belangstelling, maar het is toch Franz Liszt die deze vorm op een nieuw spoor zet. Scriabin evolueert naar echte ‘klankgedichten’ in zijn 9de en 10de sonate. Profokofiev maakt indruk door zijn zeer originele percussieve klank, energie en kracht.

Overzicht artiesten:

Aurelio en Paolo Pollice
Boris Kraljevic
Kevin Robert Orr
Maria Pia Tricoli
Marian Sobula
Tomasz Ritter

Editie 2012: Duivels aan de toetsen

Voor het eerst in 10 jaar werd het thema niet opgelegd, pianisten bepaalden zelf hun voorkeurrepertoire. Dat leverde iets minder concept en veel vrijheid voor de pianisten. Meer dan ooit kregen wij op korte tijd een beeld van wat het pianometier te bieden heeft.
Pianotune in deze formule is compleet anders dan een individueel concert. Het is ook geen wedstrijd, nationaal of internationaal, waar vaak stress of het uithoudingsvermogen van een getrainde atleet primeert. Hier ging het om pure muziek, om kunstproductie en kunstbeleving.

Overzicht artiesten

Raquel Boldorini
Sando De Palma
Rita Kinka
Maarten Lingier
Albert Mamriev
Ratimir Martinovi─ç
Leonel Morales
Erik Pirotte
Deyan Sinadinovic

Zij presenteerden werken van 18 componisten waaronder Ch.V. Alkan, J.S. Bach, F. Busoni, J. Brahms, F. Chopin, D. Cimarosa, M. Clement, C. Debussy, R. Glier, F. Kreisler, F. Liszt, M. Mussorgski, N. Medtner, S. Rachmaninov, M. Ravel, R. Schumann, I. Strawinsky, L. van Beethoven, R. Wagner en F. Liszt.

Editie 2011: Variaties en preludes

Een weeklang internationale toppianisten, talent van eigen bodem, jongeren in actie, masterclass, fotoshoots en tentoonstelling en dit op de meest performante Limburgse locaties. Dat zijn de basisingrediënten van Pianotune.
Thema van 2011 zijn variaties en preludes.

Wat hebben preludes en variaties gemeen?
Kleine organismen vormen uiteindelijk een groot geheel. Dat is de essentie. Preludes vormen een cyclus zoals bij Hummel, Chopin, Scriabin, Debussy, Szymanowski, Rachmaninov, Kabalevski en Sjostakovitch.Variaties vormen een compositie die wij al vinden bij de Franse klavecinisten, bij Bach in zijn beroemde Goldbergvariaties en doorheen het gehele classicisme en de Romantiek tot Webern en de nieuwste muziek.
Wat maakt preludes en variaties zo fundamenteel verschillend? Preludes zijn onafhankelijk van elkaar, het motief en het thematisch materiaal is elke keer nieuw. De volgorde is vaak alleen door de tonaliteit bepaald. Meestal kunnen zij ook in vrije keuze gegroepeerd en uitgevoerd worden. Variaties daarentegen zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. Zonder het geheel hebben zij geen zin. De inspiratie en het materiaal komt uit het thema. De componisten bewerkten thema’s op zeer verschillende manieren:melodisch, harmonisch, ritmisch, metrisch en ook het karakter kon differentiëren. In de geschiedenis van de variaties bereikt Beethoven een absolute climax. Niemand voor of na hem is zo diep gegaan.
Milan Kundera verwoordt dit prachtig in zijn “het boek van de lach en de vergetelheid”:Beethoven was op het einde van zijn leven bijzonder geïnteresseerd in variaties. Op het eerste zicht zou je denken dat binnen alle muziekvormen de variaties het meest oppervlakkig zouden zijn. Een demonstratie van compositorische technieken leek eerder iets voor een amateur maar toch niet voor Beethoven. Nochthans voor de eerste keer in de muziekgeschiedenis heeft hij van variaties een schitterende muzikale vorm gemaakt waarin hij zijn diepste bedenkingen heeft gepresenteerd.”

Overzicht artiesten:

Alexander Tutunov
Cinzia Bartoli
Eugene Skovorodnikov
Franco di Nitto
Gülsin Onay 
Michael Schneider
Ratimir Martinovic 

Editie 2010: Poolse meesters

Waar de 18de en 19de eeuw vooral Duits en Italiaans kleurde, heeft de 20ste eeuw in Oost-Europa erg sterke componisten opgeleverd. Russen, Hongaren en Polen.
De Poolse 20ste eeuw heeft namen voortgebracht van absoluut internationaal niveau. Chopin was dan al de roerganger in de 19de eeuw, zijn opvolgers kregen ook een grote reputatie en voldoende faam om er een specifieke editie aan te besteden.

Overzicht artiesten

Joanna Trzeciak
Andrzej Pikul
Zbigniew Raubo
Joanna Michna
Hubert Salwarowski
Gajusz Keska
Stefan Meylaers
Rita Kinka
Anna Maria Stanczyk

Zij presenteerden werken van 17 Poolse componisten waaronder G. Bacewiczowna, F. Chopin, H.M. Górecki, F. Lessel, W. Lutoslawski, W. Markiewiczówna, S. Moniuszko, H. Melcer, K. Moszumanska-Nazar, M.K. Oginski, I.J. Paderewski, Z. Preisner, F. Rybicki, T. Szeligowski, M. Szymanowska, K. Szymanowski, A. Tansman en J. Zarebski.

Editie 2009: Latino. Spaanse en Zuid-Amerikaanse repertoire

In 2009 ging alle aandacht naar het Latino-repertoire, het beste wat Spaanse en Zuid–Amerikaanse componisten hebben geschreven.
Latino roept bij velen het gevoel van vakantie op, zon en zee. In de muziek komt deze zon ook naar voor maar refereert toch vooral naar de hartslag van het volk, het ritme, de nostalgie, de emoties en het temperament.
Spanje heeft een zeer lange traditie in de klassieke muziek die al begint in de vroege Middeleeuwen, één van de oudste in Europa. Pianotune 2009 geeft een mooi beeld van deze rijke traditie en begint in de 18de eeuw met de beroemde werken van Soler tot ver in de 20ste eeuw met de Falla, Mompou, Abril e.a.
Vooral eind 19de en begin 20ste eeuw was er een enorme heropleving van de klassieke muziek in Spanje met o.a. Granados en Albeniz, twee exponenten van de Nationale Spaanse School.
Spaanse muziek is steeds gebaseerd op folklore, zowel dans als volksliederen. Ritme speelt in deze muziek een bepalende rol. Het is levendig en zeer gevarieerd.

De Zuid Amerikaanse klassieke muziek begint pas echt in de 19de eeuw, eerst in Brazilië, dan in Argentinië en de andere Zuid-Amerikaanse landen.
Hier zijn grote invloeden van Indiaanse, Afro Zuid-Amerikaanse en Spaanse muziek te bemerken.
Deze muziek is vooral gebaseerd op dansen en bewerkingen van de ritmes uit de samba en de tango.

Het mooie aan deze editie is dat wij actief gezocht hebben naar musici die dit ritme met de moedermelk hebben meegekregen. Spanjaarden en Zuid-Amerikanen die hiermee opgegroeid zijn en de hartslag van hun volk voortreffelijk kunnen weergeven.
Pianotune 2009 wordt daardoor een unieke editie met repertoires die volledig voldoen aan het basisconcept, én met uitvoerders die naar goede gewoonte van Pianotune hun introductie in ons land maken.

Zeven internationaal gerenommeerde pianisten, meestal ook van Latino-origine zullen zich van 1 tot en met 7 oktober 2009 aan u presenteren.
Wie kan u zoal verwachten? Raquel Boldorini uit Uruguay, Mario Spinnicchia uit Italië, Leonel Morales uit Cuba, Olinda Allessandrini, Sergio Monteiro en Miguel Proenca uit Brazilië en Martin Münch uit Duitsland.

We hebben diep gegraven in het repertoire met maar liefst 23 componisten die u te horen krijgt. We zijn er van overtuigd dat de melomaan hier optimaal zijn gading vindt.

Overzicht artiesten:

Leonel Morales (Spanje)
Mario Spinnicchia (Italië)
Martin Münch (Duitsland)
Miguel Proença (Brazilië)
Olinda Alessandrini (Brazilië)
Raquel Boldorini (Uruguay)
Sergio Monteiro (Brazilië)


Editie 2008: Muzikale vertelkunst. De rapsodie, de ballade, de fantasie

Deze editie van Pianotune handelde volledig over de muzikale vertelkunst in haar verschillende vormen: de ballades, de fantasia’s en de rapsodieën. Vanaf de verre geschiedenis van de instrumentale muziek zochten de componisten merkwaardig genoeg naar “vrije” muziekverhalen. De Franse klavecinisten componeerden naast de ontwikkeling van de strikte vormen zoals de polyfonie en de sonate, ook Händel en Bach, Mozart en Beethoven fantasia’s.
Tijdens de Romantiek zijn de composities met improvisatorisch en rapsodisch karakter één van de belangrijkste uitdrukkingsvormen. Geïnspireerd door de poëzie en de volksballaden roepen zij veel hogere emoties en specifieke sferen op dan de strikte muzikale vormen dan ook.

2008: Muzikale vertelkunst met o.a. F. Schubert, N. Medtner, N. Miaskovsky, W.A. Mozart, F. Schubert , P.I. Tsjaikovski, J. Brahms, F. Liszt, F. Chopin, S. Rachmaninov, L. van Beethoven, M. Glinka, A. Scriabin, L. Abeliovich, S.Thalberg, A. Piazzola en G.Gershwin.

Overzicht artiesten:

Mikhail Lidsky (Rusland)
Eugene Skovorodnikov (Canada)
Alberto Nosé, Pasquale Ianone, Nicole Brancale en Pierluigi Camicia (Italië)
Alexander Tutunov (USA)
Francesco Nicolosi (Italië)
Aquiles Delle Vigneb (Argentinie / België)

Editie 2007: De magie van het Genie met Beethoven en Brahms

In deze vijfde editie van Pianotune wordt een representatief overzicht geboden van het pianowerk van Ludwig van Beethoven en Johannes Brahms, beiden geniale componisten. Beethoven wordt wel eens de meest romantische van de klassieke componisten genoemd, Brahms heet dan weer de meest klassieke onder de romantici. Voor beiden geldt zeker dat ze virtuositeit ondergeschikt maakten aan inspiratie, expressie en lyrisme. Zowel bij Brahms als bij Beethoven krijgt de pianoklank een bijna symfonische dimensie.

Overzicht artiesten:

Deyan Sinadinovic (Servië)
Michael Kuhn (Duitsland)
Boris Kraljevic (Montenegro)
Robert Lehrbaumer (Oostenrijk)
Philharmonie van Baden-Baden (Duitsland) o.l.v. Pavel Baleff en solisten Albert Tiu (Filippijnen) en Henri Sigfridsson (Finland)

Jazzpianisten: Robin Verheyen, Aki Rissanen, Alano Gruarin Duo, Frederik Heirman, Hendrik Braeckman

Editie 2006: Van Bohemen tot de Poesta. Centraal Europa in de 20ste eeuw

2006 werkt het thema rond de nationale scholen van Tsjechië, Slowakije en Hongarije.
Nationale scholen hebben iets nationalistisch, iets chauvinistisch en worden vaak met enige argwaan bekeken. Terecht want het enge politieke nationalisme heeft helaas te vaak geleid tot bloedige oorlogen. In de muziek is dat gelukkig anders.
Betreffende landen hebben componisten geleverd van zulk formaat dat ze dat nationalisme ver hebben overstegen en nu behoren tot het muzikale werelderfgoed, oa. Liszt, Kodaly, Bartok, Janacek en Smetana…
Ze vonden vaak inspiratie in hun eigen volksmuziek maar gaven er meteen een universele dimensie aan.

2006: Van Bohemen tot de Poesta of Centraal Europa in de 20ste eeuw met o.a. Janacek, Smetana, Kodaly, Bartok, Schulhoff, Martinu

Overzicht artiesten:

Mihaly Duffek (Hongarije)
Ivan Klansky (Tsjechië)
Rainer M.Klaas (Duitsland)
Jerzy Stryjniak (USA)
het Limburgs Symphonieorkest o.l.v. Ramiz Malik-Aslanov (Azerbeidzjan) met pianisten Igor Ardasev (Tsjechië) en Andrea Padova (Italië)

Jazzpianisten: Nathalie Loriers, Philippe Aerts, Kurt Van Herck, Jos Machtel, Enrique Tarde Trio.

Editie 2005: Parfum de France. De Franse 20ste eeuw

De derde editie stond in het teken van Frankrijk: Debussy, Ravel, Saint Saëns, Milhaud, Messiaen, Choveaux…
Het programma werd met veel genegenheid opgebouwd. Franse muziek heeft een bijzondere klasse net zoals hun keuken, wijnen, levensstijl, …

2005: Parfum de France, of de Franse 20ste eeuw

Overzicht artiesten:

Roger Muraro en Francoise Choveaux (Frankrijk)
Christophe Ewers (Duitsland)
Vogtland Philharmonie uit Saksen (Duitsland) o.l.v. Stefan Fraas
Hugues Leclère (Frankrijk)
Jan Simon (Tsjechië)

Jazzpianisten: Dixie Kings en The Bones.

Editie 2004: Het Russiche repertoire

De Russen hebben altijd, ondanks een grote verscheidenheid van muzikale persoonlijkheden, een eigenzinnigheid bewaard. Ze deden dit niet toevallig doch absoluut bewust. Ze wilden specifiek een zeker orientalisme, een primitivisme en tezelfdertijd een universalisme bewaren.
Deze schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen zijn karakteristiek voor de Russische ziel, een brede emotionaliteit van uitbarsting en vurig temperament tot gepeins en een zekere dosis fatalisme.

In het programma van Pianotune 2004 wordt een dwarsdoorsnede gespeeld van Russische pianomuziek vanaf haar beginperiode, de jaren 1850-1860, tot de “hedendaagse” muziek, die werd in de sovjettijd in grote mate miskend werd. Pas de laatste tientallen jaren kregen deze componisten hun terechte plaats in de muziekgeschiedenis van Rusland.

De beginperiode brengt vertegenwoordigers van het “Machtige Hoopje” Borodin, Balakirev, Moussorgsky; van de romanticus Tsjaikovsky, de mysticus Scriabin, van Medtner en Rachmaninov met hun grote verdiensten op het vlak van de instrumentale muziek, van de baanbreker Prokofiev om dan te eindigen met de grote symfonicus Sjostakovitch.
De “hedendaagse” muziek wordt vertegenwoordigd door o.a. Schnittke, Gubaidulina, Szczedrin en Denisov.

2004: Russische repertoire met o.a. Rachmaninov, Skriabin, Prokoviev, Moussorgski, Borodin, Balakirev, Tsjaikovski, Medtner en Sjostakovitch.

Overzicht artiesten:

Ruslana Yurko (Oekraïne)
Amir Tebenikhin (Kazakstan)
Pavel Dombrowsky (Rusland)
het Vlaams Radio-orkest (VRO) o.l.v. J. Salwarowski met pianisten Hubert Salwarowski (Polen), Ludmil Angelov (Bulgarije) en Elisso Wirssaladze (Georgië)
Verder speelden Limburgers Franco Di Nitto, Willy Appermont, Katia Veekmans en Jean Marie Van Broeckhoven.

Jazzpianisten: Baptiste Trotignon, Simon Nabatov, Arne Van Coillie, Renaud Patigny

Editie 2003: Twee Weense scholen

In 2003 werd gewerkt rond de Weense Scholen met J. Haydn, W.A. Mozart, L. van Beethoven uit de eerste en A. Berg, A. Schönberg, en A. Webern uit de tweede Weense school.. Het festival wordt verzorgd door prominente internationale pianisten die winnaars waren van belangrijke wedstrijden, pianisten met een markante discografie, personaliteiten in hun vakgebied.
Er werd o.a. beroep gedaan op Paulo Alvares uit Brazilië, op de Frans - Cypriotisch pianist Cyprien Katsaris en op Sandro De Palma uit Italië als specialisten in de uitvoeringspraktijk van de eerste Weense School.

De twee Weense Scholen met J.Haydn, W.A. Mozart, L. van Beethoven uit de eerste Weense School en A. Berg, A. Schönberg en A. Webern uit de tweede Weense school.
Op het programma: de klassieke pianisten Paulo Alvares - Brazilië, Sandro De Palma - Italië en de Frans-Cyprioot Cyprien Katsaris.

Jazzpianisten: Martial Solal, Erik Vermeulen, Jef Neve en het Quartet Willy Claes en de Limburgers Valentijn Elsen, Michel De Gregoriis, Robert Hendriks, Erik Pirotte en Geert Crevecoeur.

Eerstvolgende events

Link naar de andere disciplines

Nieuwsbrief

Ondersteuning